Utvärdering 2015 av undersökning om e-cigaretter

Hej och tack alla som har varit med i min lilla undersökning januari 2015 om e-cigarettanvändning mm. Härligt att se att ni tog er tid!

Här kommer nu min utvärdering som utlovat 🙂 Enjoy!
Fick en fråga om Norge hade något inflytande i denna undersökning och det tycker jag, intressant att se att så många i hela norden och skandinavien varit med denna gång och röstat. Undersökningen har jag gjort för att jag vill se hur utvecklingen är och det är bara för att jag är väldigt intresserad och nyfiken och hoppas att det i framtiden blir ännu fler som lämnar de analoga cigaretterna och går över till e-cigg, e-sigg, damp.
Vill ni jämföra detta års resultat med förra årets resultat så har ni den länken här Utvärdering 2014.

Till nästa gång kommer jag att ha flervalsfrågor samt fler alternativ 🙂

Är du kvinna eller man? (254 röster)

Man

152

59,84%

Kvinna

101

39,76%

Vill inte svara

1

0,39%

Hur länge hade du rökt innan du började med e-cigaretter? (244 röster)

Mer än 25 år

109

44,67%

20-25 år

41

16,80%

10-15 år

31

12,70%

15-20 år

30

12,30%

5-10 år

18

7,38%

2-5 år

12

4,92%

0-2 år

3

1,23%


Har du fått någon i din omgivning att sluta röka analoga cigaretter? (243 röster)

Ja

163

67,08%

Nej

41

16,87%

Kanske

39

16,05%

Var handlar du dina e-cigarett tillbehör och e-juicer (243 röster)

I en webbshop i Europa

104

42,80%

I en webbshop i Sverige

61

25,10%

I en webbshop i Asien

24

9,88%

I en webbshop i närheten

20

8,23%

Någon annanstans

18

7,41%

I en webbshop i USA

16

6,58%

Hur många milliliter e-juice vejpar du om dagen? (250 röster)

3 – 5 ml

89

35,60%

2 – 3 ml

61

24,40%

5 – 7 ml
35
14%
1,6 ml – 2 ml

30

12%

0 – 1,6 ml

16

6,4%

7 – 9 ml
13
5,20%
mer än 9 ml
6
2%

Vilken typ av smak på e-juicen använder ni? (252 röster)

Lite av varje 126 50%
Frukt

59

23,41%

Tobak

22

8,73%

Godis

16

6,35%

Annan

10

3,97%

Mint

8

3,17%

Citrus

5

1,98%

Saltlakrits

4

1,59%

Kaffe

2

0,79%

Sprit 0 0%
Likör 0 0%
Drink 0 0%

Hur stark e-juice använder du? (249 röster)

12 mg

84

33,73%

6 mg

70

28,11%

18 mg

54

21,69%

0 = utan nikotin

11

4,42%

16 mg

11

4,42%

24 mg

10

4,02%

0-3 mg 9 3,61
36 mg 0 0%
mer än 36 mg 0 0%

Har du märkt någon skillnad på din hälsa? (248 röster)

Ja

217

87,50%

Vet inte

20

8,06%

Nej

11

4,44%

Har du slutat röka analoga cigaretter? (246 röster)

Ja slutade samma dag jag började med e-cigg

144

58,54%

Ja slutade nästan direkt

73

29,67%

Nej röker lite analoga cigaretter fortfarande

29

11,79%

Hur länge har du vejpat? (251 röster)

6 – 12 månader

78

31,08%

12 – 18 månader

46

18,33%

3 – 6 månader

36

14,34%

0 – 3 mån

30

11,95%

18 – 24 mån
27
10,76%
24 – 36 mån
23
9,16%
Längre än 36 mån (3 år)
11
4,38%

Här kommer även de kommentarer som jag fått under denna undersökning, tack för dem:

  • Synd att man inte hade fler val vid frågan om nikotin. Jag ligger mellan 0 & 3mg. Samt även vid smaker, hade varit bättre att kunna få spika i .. typ de tre man använder mest. Utöver det – Toppen 🙂
  • e-cigg rules hälsosammare för kroppen men inte för plånboken
  • Bra initiativ
  • har prövat alla apotekets produkter och även fått utskrivna slutaröka tabletter av läkare. Detta är det enda som fått mig att sluta med ciggaretter helt.
  • vårt att svara på vissa frågor. T.ex. Jag använder både tobak och frukt och hur mycket är bara ett antagande + Jag köper både på nätet och på hemorten.
  • Har sparat oerhört mycket pengar som bonus!
  • Vore bra om man kunde ange fler än bara ett svar på ett par av frågorna. Exempelvis handlar jag på nätet från fler ställen än endast Sverige och använder 6, 12 och 18 mg nikotin.
  • Er glad for at dumping reddet meg bort fra sigarettene☺
  • trevlig undersökning 🙂
  • Första gången jag fyller i formulär om vejpning. Kul!
  • Jeg er Norsk så jeg vet ikke om du vil ha mine svar. Vi er veldig nysgjerrige her også på folks vaner 🙂 Har vært røkfri i 4 dager men syntes ikke det kvalifiserte til å huke av for at jeg ikke røker.
  • Dampen har reddet mitt liv 🙂
  • Vet inte vad jag ska kommentera på. Bra undersökning, var inte med förra året, så kommer vara roligt att se resultatet senare!
  • Var fri i 1, 5 år men har börjat röka lite igen tyvärr.
  • Ångrar inte för en sekund att jag efter övertalning , tjat och envis hosta ändå började med elcigg !
  • Svaren blev inte särskilt rättvisa. Tex tror jag en stor del köper sina ecig prylar i Asien men ejuice i Sverige/europa
  • vore skitbra om man kunde välja fler svar istället för bara ett 🙂
  • Intressant att se resultatet!
  • Använder mot sockerbegär.
  • Fint 🙂
  • Damp er tingen
  • Er dansk statsborger. Bor i Norge. Handler mye i Sverige. Har fått et nytt liv med e-damp. Har hjulpet alle røykerne i familie og vennekreds over på dampen.
  • E-cig blev ett lyft för min och min frus hälsa.
  • Morsomt å være med. 🙂
  • Våre bra med flersvarsalternativ på vissa frågor
  • Glad for å kunne bidra 🙂
  • kul grej!
  • Håper du likevel kan bruke resultatet. Vape on
  • Er ikke svensk men norsk.
  • Rolig undersökning
  • Bor i Danmark, så handlar i butik där
  • Jeg hadde egentlig allerede sluttet da jeg begynte med vape. 🙂
  • Hej! Kul och se att så många slutade med analoga direkt 🙂
  • Har røkt ca 20 sigaretter daglig i over 50 år. sluttet på dagen.
  • Jeg er norsk, men håper at det er greit at jeg ble med på undersøkelsen 🙂
  • Hadde aldri klart å slutte å røyke uten e-sigg. Nå går det helt fint 🙂
  • Takk for viktig arbeid!
  • Mycket trevligt initiativ den här undersökningen. Skall bli mycket intressant att se resultatet.
  • Vi i Norge ble bedt om å svare.
  • Er sluttet med damp etter 6 mnd så nå røyker jeg ikke og damper ikke
  • Sköönt att var cigg fri!
  • Fler alternativ skulle vara bra på vart man köper e-cigg produkter då jag köper från både USA, europa, Sverige och asien
  • Alldeles ny, vet ej om svaren bör räknas, har vejpat i mindre än en vecka 😉
  • Bästa jag gjort
  • Bästa sättet att sluta röka.
  • Vilken sort jag vejpar? Saknade alternativet dessert i frågan. Jag säger bara…Creme Brulee från Nicoticket, USA!!!! Var handlar jag? Det var ett kluvet svar. För min del är det både USA, Asien och Europa.
  • Kul och se om det är stora ändringar! =)
  • Kommer att bli intressant att läsa din undersökning. Bästa hälsningar Ronald. PS:Tycker att det är mycket viktig att granska e-ciggen. Personligen är jag inte 100% på att det så hälsosamt. Speciellt när man inte har koll på det higieniska alltså byta resistenser och bomull eller silika etc. Eller vad man ångar.
  • Bra initiativ
  • Håper vaping blir akseptert i Norge slik at vi kan kjøpe det vi trenger hjemme.
  • Damp er det beste som er oppfunnet i forhold til røykeslutt.
  • Jeg har røkt i 45 år uten å ha klart å slutte . Nå har jeg snart vært røykfri i 1 år etter at jeg startet med e – cig . Helt fantastisk
  • Nöjd. Kommer aldrig att gå tillbaka till analoga.
  • Takk
  • Hadde ikke klart å slutte med røyk uten e-sigg. 🙂
  • Enestående flott med El sigarett, deilige smaker og savnet etter Kent sigaretten uteblir!! Hadde aldri klart å slutte så lett uten

__________________________________________________

Hör GÄRNA av er om ni har några åsikter i nedanstående formulär. Vill gärna ha input 🙂
– Tyckte ni det var en bra undersökning?
– Var det något ni saknade som jag kan lägga till vid nästa undersökning?

Ha en härlig eftermiddag och kväll så hörs vi snart igen.
Och återigen STORT TACK till alla er som varit med och hjälpt till med att fylla i 🙂

Vejp on!

4 reaktioner till “Utvärdering 2015 av undersökning om e-cigaretter

Kommentera

